My Way - Frank Sinatra

My Way》是一首欧美著名英文流行曲,旋律源自法国名曲Comme d'habitude(一如往日),法文原版由克罗德·法兰索瓦(Claude François)、雅克·赫霍(Jacques Revaux)及吉尔·提伯(Gilles Thibaut)在1967年共同创作,随后由保罗·安卡(Paul Anka)改编成英文版,1969年首次收录在弗兰克·西纳特拉同名大碟,自此风靡全球。这首歌不但成为西纳特拉的代表作,在流行文化上亦常被用作为告别曲,表示一场表演的结束或一个人的离开。这亦是英国最受欢迎的丧礼挽曲。相比英文版哀伤的曲调,法文版的配乐则有忧伤、轻快、或摇滚版本。

 

And now, the end is near;
  现在,我的末日将近,
  And so I face the final curtain.
  面临人生的最后落幕,
  My friend, I'll make it clear,
  我的朋友,我要说个清楚,
  I'll state my case, of which I'm certain.
  向你讲述我的人生之路。
  I've lived a life that's full.
  我活过一个充实的人生,
  I've traveled each and every highway;
  我经历过每一段路途,
  And more, much more I did,
  而更重要的是,
  I did it my way.
  我用自己的方式。
  Regrets, I've had a few;
  遗憾,也有一些吧,
  But then again, too few to mention.
  算不上多,不值一提。
  I did what I had to do
  我做了该做的一切,
  And saw it through without exemption.
  洞悉世事,不求赦免。
  I planned each charted course;
  我规划过每一段人生,
  Each careful step along the by way,
  每一个细微的脚步,
  and more, much more than this,
  而更重要的是,
  I did it my way.
  我用自己的方式。
  Yes, there were times, I'm sure you knew
  是的,你知道有些时候,
  When I bit off more than I could chew.
  我曾背负不能承受之重,
  But through it all, when there was doubt,
  但自始至终,就算充满疑惑,
  I ate it up and spit it out.
  我还是克服困难战胜了它。
  I faced it all and I stood tall;
  我挺直身躯,勇敢面对,
  And did it my way.
  用我自己的方式。
  I’ve loved, I’ve laughed and cried.
  我曾经爱过,笑过,哭过,
  I’ve had my fill; my share of losing.
  我曾经满足,也曾经失落,
  And now, as tears subside,
  现在,当泪水慢慢沉淀,
  I find it all so amusing.
  我发现原来可以一笑置之。
  To think I did all that;
  想到我所做过的一切,
  And may I say - not in a shy way,
  我可以说,毫不羞愧地说,
  No, oh no not me,
  我没有虚度,
  I did it my way.
  我用自己的方式。
  For what is a man, what has he got?
  男人究竟是什么,拥有什么?
  If not himself, then he has naught.
  除了自己,我们一无所有。
  To say the things he truly feels;
  说出心里最真实的感受,
  And not the words of one who kneels.
  而不是那些身不由己的话。
  The record shows I took the blows -
  时间证明,我经受住了磨难,
  And did it my way!
  用我自己的方式!
  Yes, it was my way.
  没错,这就是我的方式。

 

日本性格派女歌手Chara在电影《燕尾蝶》中曾以独特的另类娃娃音唱腔诠释这首歌,动人心弦。

 

 

 

评论

热度(6)

© 蒜皮。 | Powered by LOFTER